نمونه طراحی آرم و لوگو

همه چیز درباره لوگو – آرم – نشانه


تصویر نشانه

نماد های گرافیکی  و ساده را “تصویر نشانه “می نامند .

“تصویر نشانه ” نوعی نماد بصری ست که اطلاعات را به صورت تصویری و بدون استفاده از کلام ارائه میدهد.”تصویر نشانه “نوعی نماد گرافیکی ست که داستانی را به شیوه ای بسیار ساده و همه فهم و فارغ از محدودیت های زبانی روایت میکند.
امروزه این نوع نماد را میتوان در همه جا دید. از علائم راهنمایی رانندگی گرفته تا علائم نشانه های فرودگاه ,مترو,راه آهن, ساختمان های عمومی و…خلاصه هر جا که ضروریست اطلاعاتی را سریع و صریح به اطلاع عموم مردم برسانند. برای مثال این نماد ها ما را به سمت تلفن عمومی ,ایستگاه راه آهن, اطلاعات فرودگاه, و رستوران راهنمایی میکنند.
این نماد ها بدون استفاده از کلمات و جملات ,اطلاعات مورد نیازمان را در اختیارمان میگذارد. مثلا اگر به یک کشور خارجی سفر کنیم که با زبان آن آشنایی نداریم,به آسانی میتوانیم از علائم جاده ای هشدار دهنده , همچنین ازدیگر  علائم و نشانه , مسیر خود را برای مکان مورد نظر بیابیم . چراکه این علائم خود یک زبان بین المللی ,بصری و بدون کلامند.

کلمه لوگو(logo) از واژه یونانی به معنی زبان مشتق شده است و لوگو را به عنوان یک نماد , علامت,تصویر نوشته و عکس نوشته در نظر میگیریم که نماینگر یک سازمان , یک حرفه ,محصول یا حتی یک همایش یا یک رویداد خاص است .
“نشانه” تجسمی از یک سازمان است و باید مروج هویت بصری آن باشد, هویتی که به آسانی و به سرعت قابل تشخیص باشد . “نشانه” نماینگر حجم زیادی از اطلاعات است که در یک بیان بصری واحد متراکم شده است .
در این زمینه داستان معروفی از ریموند لوئی ,طراح صنعتی معروف نقل میشود:
در یک مهمانی خانمی از وی پرسید که :چرا حرف x را در لوگویی که برای شرکت “Exxon ” طراحی کرده  تا زیر خط کرسی ادامه داده است؟ لوئی پرسید که :چه چیز باعث شده شما چنین سوالی میکنید؟ و آن خانمپاسخ داده بودند که:چون خیلی جلبه توجه میکند. و لوئی جواب داد :”خوب پاسخ شما همین است.”

**حدودا از ۱۰ سال پیش ,به پیشنهاد استادان رشته ارتباط تصویری , در دانشکده های هنر واژه ” نشانه ” به جای “آرم” و “لوگو” مورد استفاده قرار گرفت.

اهمیت انتخاب قالب و نوع , در طراحی آرم

برای طراحی آرم شرکت یا موسسه مورد نظرتان باید توجه به این مسئله مهم داشته باشید که از چه نوع قالبی استفاده میکنید.چراکه قالبی که استفاده میکنید خود باید نوعی تصویر قوی و تخیلی را بازتاب دهد .اگر نماد یا تصویر مبهم باشد و موجب سوء برداشت شود, طرح نا موفق خواهد شد.

پیش از طراحی هر کار ابتدا کارهای زیادی ببینید تا ایده های فراوانی را جمع کرده باشید. به علاوه این امکان برایتان پیش می آید که از تجارب دیگران استفاده کرده وسعی در طراحی طرح بهتری نمایید. در هر طرح روی هماهنگی وانسجام بصری طرح مکث و آنرا بدقت تحلیل نمایید .و هرگز با دیدن کاری تقلید محض ننمایید .

انواع گوناگون آرم از دیدگاه نشانه شناسی دسته بندی آرم بر حسب ترکیب عناصر زبانی و شمایلی انجام میگیرد.

بر این اساس دسته ایی از آرمها فقط از عناصر زبانی استفاده میکنند(یک نام – یک یا چند حرف) که آنها را “ارم نوشتاری “, “logotype”  مینامیم.
دسته دیگر با ترکیب عناصر شمایلی طراحی شده اند ,که آنها را “آرم شمایلی”, logo iconique” یا “icotype” مینامیم.

دسته سوم ,از تلفیق عناصر نوشتاری و شمایلی ساخته شده اند که آنها را “آرم تلفیقی ,“logo mixte ” مینامیم .


اَزطَراحــی تا اجــــرا با شُماییم
اَزطَراحــی تا اجــــرا با شُماییم


شاخص ترین لوگو

دکتر مهدی معزی
آزمایشگاه طبی نوین
طراحی ارم و لوگو logo
مرکز تحقیقات معلمان اصفهان
طراحی ارم و لوگو logo
فراورده های لاستیک پارس

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *